Apelsiner, mandariner, citroner, grapefrukt

Igar hann vi inte skriva pa bloggen. Det ar svart att fa tid over nar man jobbar sa har langa dagar. Nar vi kom hem at vi middag, gick och handlade mat for tva dagar och duschade och tvattade haret. Sen var klockan tio, och da maste man ga och lagga sig om man ska upp halv sex nasta dag.
Vi har fyra pauser om dagen: 9.45-10.00, 12.00-12.30, 14.30-14.45 och 16.45-17.00.
I dag fick vi lon! 300 dollar for torsdag, fredag och lordag forra veckan. I kontanter. 44 dollar betalade vi i skatt.
Nu har vi jobbat sex dagar. 18 kvar! (Jag tanker inte jobba har mer an 24 dagar.)
Det ar inte sa farligt som man tror att jobba 12 timmar om dagen med samma sak ... om man har nat intressant att tanka pa, det vill saga. I dag har jag tankt pa allt ifran varfor svenskar inte kan skilja pa själv och ensam till om vi borde boka flyg till Cairns nu.
Till  mamma och Lena: Hm... Blir nog lite svart att fixa bilder. Ska nog ordna det innan vi slutar i alla fall. Det ar liksom sa att det inte finns nan tid over for annat an arbete och mat. Och sa har vi ingenstans att ha kameran nar vi inte arbetar... Men vi far val riskera stold en dag for att gladja vara lasare!
Till mormor: Kan du komma hit och massera mina axlar och min nacke?
Till morfar och alla andra som undrar: Ja, det verkar som att apelsinerna blir mogna pa varen, och pa vintern med for den delen. Min sorterarkompis har jobbat dar i tva och en halv manad och det har funnits apelsiner hela tiden.
Till Åke: Det ar bra att Olivia gor framsteg i sitt trumpetspel, aven om jag inte forstar hur hon kunde valja ett sadant instrument ;) Hoppas hon har lart sig noternas namn nu! (Hon glomde alltid bort c och h nar jag akte.)

Vara rumskamrater Marc och Johnny har antligen fatt jobb. Vi borjade nastan oroa oss for deras halsa och ekonomi. De var forst en manad i Sydney och festade upp nastan alla sina pengar, sen kom de hit och fortsatte dricka nar de inte fick jobb (de anser att det var nodvandigt for att overleva i Mildura). Men nu, antligen ... fast jag skulle personligen aldrig anstalla nagon av dem!
/ Ida


Kommentarer
Postat av: Olivia Idas lillasyster :)

Hej



Nu har jag lärt mig skilja på c och h. Och dessutom kan jag spela ciss, diss, fiss och en massa andra halvtoner. Och så alla heltoner förståss.



Susanne, min förra lärare, undrade idag om du hade åkt iväg nu. Den 23 september har vi vårt första prov, matteprov. Och snart börjar vi väl med studentskrivningarna...



Nu ska jag gå och ge Tuffe mat. Idag ska han få sallad, torkat bröd, äppelkvist, lite gurka och vatten.



Kramar från Olivia

2008-09-17 @ 14:22:11
Postat av: Susanne

Eftersom min syster alltid rättar mig vad gäller mitt användande av själv och ensam skulle jag vara intresserad av resultatet av din analys. Jag tittade lite på nätet vad Cairns har att erbjuda och det förefaller betydligt intressantare än Mildura. När ni sätter er på flyget till Cairns är jag beredd att byta plats med er igen.

2008-09-18 @ 08:08:37
Postat av: Idas mamma

Hejsan!



Jag ger mig när det gäller bilder av apelsinsortering. Men kanske ni kan rita en bild av det i paint och sätta in den i bloggen?



Ida, du kan väl berätta om vad du kom fram till när det gäller själv och ensam. Jag brukar rätta min syster som ibland äter middag själv. Visserligen äter hon själv, hon närmar sig ju 50 i alla fall, men nog menar hon att hon äter ensam... Eller hur, Susanne?



Ida, kan du någon dag fundera på särskrivning, eller sär skrivning? Varför har det ofoget spritt sig som en löpeld? Nyligen ordnades på Åland en vis afton... Jag visste inte att aftnar kunde vara dumma!



På tal om språk så fick jag häromdagen ett maskinskrivet brev, vilket är väldigt ovanligt idag. Brevet var från Lothar, en gäst från Tyskland, som har bott hos oss. Olivia tittade på det och så sade hon:

-Det här brevet är skrivet med tryckmaskin.

-Menar du skrivmaskin, frågade jag.

-Heter det så, en sådan där maskin som man trycker ner bokstäverna på? sade Olivia.



Så dagens 8-åringar, som vuxit upp med datorer, vet knappt vad en skrivmaskin är längre.



Vad jobbar Marc och Johnny med nu? Jag tycker i alla fall inte att ni ska ta efter deras leverne!



Må så gott!

2008-09-18 @ 08:41:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0