Canberra

Nu har vi varit en natt och en dag i Canberra, Australiens huvudstad, som ska uttalas 'Känbra' (betoning pa forsta stavelsen, bara korta vokaler). Har finns inget gratis Internet som i Sydney, sa vi har betalat 2,50 dollar for en halvtimme.
Den har stan ar bra mycket lugnare och trevligare an Sydney. Vi ar ju inte riktigt vana vid storstader, och Sydney ar stoooort (over 4 miljoner invanare). Vet inte riktigt hur stort Canberra ar, men i dag, sondag, kandes det mindre an Mariehamn. Helt tomt pa gatorna. Vi tillbringade dagen pa National Museum of Australia och larde oss allt om Australiens historia. Ett ganska forvirrande upplagg hade de dar, men det var valgjort (och gratis!).
I morgon kockan 8 pa kvallen tar vi bussen till Mildura och anlander klockan nio foljande morgon. Vet inte annu om vi har nan gratis tillgang till Internet dar, men man far ju hoppas det i alla fall sa att vi kan fortsatta skriva pa bloggen!
Har fatt hora att det ar manga som laser var blogg. Det ar jatteroligt! Ni kan ju kommentera lite ibland om ni vill och beratta vad som hander dar hemma. Det ar kul att lasa. Har i Canberra hittade vi for ovrigt en affar i Sparhallen-style (billigt och karrtongerna direkt pa hyllorna, men de var lite daliga pa att plocka bort tomma lador markte vi direkt (det borjade klia i fingrarna pa Sarah och mig)).
Vadret var hemskt i Sydney nar vi akte darifran, osregn och hard blast. Har ar det mycket battre. Nar vi gick till museet var det riktigt varmt och soligt.
Nu har jag bara 8 minuter Internettid kvar, tyvarr. Lovar att skriva igen sa snart vi kan!
/ Ida  

Kommentarer
Postat av: Idas mamma

Ja, ni är nog lantisar i själ och hjärta om ni trivs bättre i Känbra än i Sydney. Känbra har 320 000 invånare och är Australiens sjunde största stad, läste jag på Wiklipedia. Staden började byggas år 1913 så den är myyyycket nyare än Mariehamn.



Idag har vi i alla fall uppehållsväder i Djurvik, det har småskvättat nästan alla dagar annars. Men säkert hinner det komma en skur innan kvällen. Den här helgen har vi fiolläger här, så det gnisslar på i alla vrår.



Jag kan skicka er lite australiensiska dollar bara ni fortsätter att uppdatera er blogg. Det är roligt att läsa vad ni pysslar med.



Vi får hoppas att det går bra att åka nattbuss och att er arbetsplats är trevlig. Vet ni om de har många arbetare där? Ska bli intressant att höra vad ni får för arbetsuppifter.



Sköt om er!

2008-09-07 @ 12:28:42
Postat av: Farmor Siv, Lotta & Milton

Hej!

Nu har vi läst er blogg, önskar att vi kunde få uppleva det ni ser och hör.

Farmors spargris blir bara fetare och fetare för var dag, och du vet varför!

Farmor tänker koppla upp sig på internet så att hon kan följa med vad ni gör.

Vi har höst, lite sol och mycket regn...

Farmor saknar dig!

Hälsningar från Buskböle

2008-09-07 @ 15:52:25
Postat av: Lena

Jag behöver nog inte skriva ngt om vädret eftersom alla andra gör det ;) Jag har iaf jobbat hela helgen, var en aning tungt att stiga upp i lörags och fara på jobb till 9, pga av arken förstås..hehe, men det var värt det ;) Det var ju ngt jag skulle berätta åt dej, men nu har jag glömt bort det:O Typiskt!

Alltså, skan ni åka buss hela natten? ;S Scary! Ha det bra kompis! SAKNAR DEJ!

2008-09-07 @ 21:00:05
Postat av: andra ida jansson;)

jag läser er blogg varje dag, det har blivit en av mina favoritbloggar. är alltid spänd på att se bilder och läsa om vad ni gjort:) så sluta inte! sköt om er och ha så kul!

2008-09-08 @ 21:04:37
URL: http://idaskida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0