I Airlie Beach

Nu har vi bott tva natter pa Magnum's i Airlie Beach. Hit kommer alla Australienresenarer for att  fara pa segeltur till Whitsunday Islands; sa ocksa vi. Pa fredag far vi pa en tvanattersseglats. Antagligen kommer vi inte ha nagon sandning da, i fall nagon forsoker na oss.
I dag har vi varit vid lagunen och solat och simmat.
Vart hostel har ett vardelost kok, men vi har anda lyckats ata nagorlunda nyttigt (gronsaksbiffar i dag). De flesta hostel brukar ha bra kok (bast hittills har Olembia's i Melbourne varit).
Det har hostelet har inte heller lakan (forsta hittills), sa nu sover vi i vara for resan inforskaffade reselakan.
Den har stan ar full med svenskar. Inte bra, for nu kan vi inte prata om vad vi vill utan att nagon forstar. Annars ar Australien fullt med tyskar, och alla tror dessutom att vi ar tyskar. Mycket engelsman och irlandare finns det ocksa, och nagra fransman, italienare, spanjorer, norrman och danskar.
/ Ida (och Sarah och Sara sitter bakom mig och deltar i skrivandet)

Magnetic Island

Bor i bungalow... Den roda flaggan innabar att man inte far simma p.g.a. att de sett en krokodil har...

På Magnetic Island

Nu har vi varit på Magnetic Island i två nätter. I morgon far vi vidare till Airlie Beach.
Det har varit grymt varmt de här dagarna. Vi har knappt orkat röra oss. Det var egentligen meningen att vi skulle paddla kajak och snorkla, men tyvärr har en krokodil synts till på stranden, och därfär får man inte simma. Jäkla krokdil. Tur att det finns pool i alla fall.
Vi fick en timmes Internet var som ersättning. Eller S o S fick 88 minuter av nån anledning.
Magnetic Island är annars väldigt vacker. Inte alls samma fuktiga hetta här som på fastlandet. Den är inte så stor, men vi har inte orkat ta oss runt på den. För varmt.
/ Ida

Sarah och Sara på Mission Beach. Låååååååång strand. Och helt ensamma. Jättevarmt i vattnet var det.

I Townsville

Nu har vi varit i Townsville i tva dagar. Vi ska sova en natt till har och i morgon far vi ut till Magnetic Island och blir dar i tre natter. Dar hade vi tankt snorkla och paddla kajak.
Townsville ar en valdigt fin stad. Lite storre an Cairns, men mycket farre turister. I dag har det varit sol och vackert och vi har varit vid stranden, men dar var det ganska blasigt.
I kvall har vi bakat muffins. Det har hostelet ar bara det andra som vi har bott pa som har haft ugn.
Nu har vi kopt oss en halvtimme Internet var. Far se pa Maggie (som den kallas) om vi far tag i nan dator.

Mission Beach

Nu har vi kommit till Mission Beach! Vi har bokat 3 natter och far vidare till Townsville pa onsdag. Det gar inte att ringa och ni kan inte ringa oss har for vart abonnemang har ingen tackning.  Internet ar inte heller sa billigt sa darfor blir det inget langt inlagg...och inga bilder... :(

Bilder från Skyrail

Skyrail till Kuranda

I dag akte vi Skyrail till Kuranda. Det ar en 7,5 km lang linbana, eller vad man nu ska kalla den. Sa nu har vi sett regnskogen uppifran ocksa, mycket vacker var den. Kuranda ar en ganska liten men mysig by mitt i skogen. Vi akte buss tillbaka.
Appropa Cape Tribulation maste jag tillagga att sjalva namnet betyder Trubbeludden. Captain James Cook, som "upptackte" Australien (och namngav allt han sag), var pa daligt humor nar han seglade dar forbi eftersom hans skepp Endeavour hade skadats av ett rev. I narheten ligger ocksa Mount Sorrow, Mount Despair och Black Mountain.
Nu har vi varit i Cairns i tio dagar och det borjar bli dags att aka vidare. Ser ut som att vi far till Mission Beach pa sondag.

Our Great Barrier Reef Trip

baten vid michelmas cay
Vår båt Passions of Paradise                                            Michaelmas Cay

Fåglar på Michaelmas Cay

faglar

Sara och Sarah på båten

The Great Barrier Reef

Efter mycket funderande valde vi en dagstur till revet med foretaget Passions of Paradise. Enligt personalen i receptionen pa hostelet gav de bast valuta for pengarna och gick till 2 rev ganska langt ut. Vi steg upp tidigt igen och gick ca 10 min langs hamnen for att komma till "batterminalen". Dar checkade vi in och fick ga till baten. En stor, fin enmastad katamaran. Vadret var mulet och vi blev meddelade att vi bara skulle kunna ta oss till ett av reven p.g.a. vadret. Men val pavag till forsta destinationen Michaelmas Cay  sa klarnade himlen och solen kom fram. Vilken tur! Det blaste mycket sa flera var sjosjuka pa baten. De gjorde en genomgang av utrustningen for de som skulle snorkla och de som skulle dyka under resan dit. Sa nar vi kom till forsta destinationen hoppade vi i en liten bat som tog oss till stranden och sedan var det bara att ge sig ut och snorkla och titta pa revet. Det jobbigaste var att fa pa sig grodfotterna och sedan gick det ganska mycket vagor. Sara och Ida som snorklade for forsta gangen tyckte det var roligt nar de val fatt in tekniken. Vi snorklade ca. 1 timme och hann sola lite pa stranden innan det var dags for lunch ombord pa baten. En buffé med rakor, sallad, pastasallad, nudelsallad, makaroner och kottfarsas och farsk frukt. Under lunchen fick vi reda pa att nu nar vadret klarnat skulle vi kunna ta oss till den andra destinationen ocksa! Jippii!! Sa efter ett tag fick vi dra pa oss snorkelutrustningen igen och hoppa i direkt fran baten vid Paradise Reef. Fanns lite mer fiskar har och vattnet var (som vid den forsta destinationen ocksa) jatteklart och turkost. Varan undervattenskamera kranglade lite sa jag tror tyvarr inte vi lyckades med nagra undervattensbilder. Men det komemr val nagra tagna ovanfor vattenytan. Tiden var begransad vid det andra revet sa vi kunde inte vara i sa lange men det rackte bra till anda for en dag eftersom det var ratt pafrestande att simma och snorkla i de hoga vagorna. Pavag ut till revet hade vi kort for motor men den goda vinden gjorde att vi kunde segla tillbaka till Cairns. Tror inte vi kunde haft mycket trevligare besattning. Vi kunde sedan konstatera att vi nog kunde ha varit flitigare med solkramen...

Tillbaka från Stora Barriärrevet

Nu har vi just kommit tillbaka fran vara Stora Barriärrevet-utflykt, och kom in har for att anvanda lite Internet pa vagen hem. Skriver mer i morgon (vi ska ata middag nu), men kan i alla fall meddela att vi har haft en fantastisk dag! Vi fick vackert vader och har sett en massa fina fiskar och koraller. Bilder far ni ocksa i morgon.

Sarah och Ida i Cape Tribulation

I regnskogen bakom PK's på väg till Myall Beach       På PK's utanför baren/bistron

Cape Tribulation

Ok. Nu är vi tillbaka i Cairns. Vi har varit på en 3 dagars utflykt norrut till Cape Tribulation.ö
Steg upp tidigt i lördags och en liten buss hämtade oss utanfor hostelet. Med på resan fanns personer som skulle stanna 1,2 eller 3 dagar i Cape Tribulation. Vi skulle hinna med flera stopp på vägen till, och sedan ocksa på väg från Cape Trib. Var guide var rätt lustig och redan på morgonen hann vi flera gånger höra hans favorituttryck "Just kickback and relax. No worries", som sedan återkom med jämna mellanrum under hela turen. :)
Vårt forsta stopp var Mossman Gorge. Vi fick gå en liten tur på egen hand och utforska regnskogen och en flod vid byn Mossman. Man fick simma om man ville men vi valde att låta bli eftersom det var tidigt pa morgonen och rätt kyligt ute.
Nästa stopp var Wildlife Sanctuary. Vi gick en promenad och fick se djur som en cassowary (stor strutsliknanade blåröd fågel), kangurur, krokodiler, flygekorrar, fåglar och ormar. Vi kunde dock inte gå genom hela parken eftersom vi skulle ivag till andra ställen och måste skynda oss. En bilfärja tog oss sedan bort fran civilisationen, efter vi korsat Daintree River finns inget vatten eller el draget. Alla hus och byggnader var självförsörjande, tillverkade egen el och vattnet var grundvatten fran marken. Ingen mottagning for mobiler fanns heller.
Vid nästa stopp beundrade vi utsikten vid Alexandra Lookout. Sedan bar det iväg till Marrdja Botanic Walk, där vi gick på en promenad med våran guide genom regnskogen och han berättade om djuren och naturen.
Vi skulle övernatta 2 nätter i PK's Jungle Village vid Myall Beach. Guiden skjutsade dit oss efter att ha släppt av de som bara stannade over dagen pa Cape Tribulation Beach där de skulle äta lunch sen. Vi gick sedan ner och beundrade Myall Beach och simmade i havet för första gangen! (Boxjelly-fiskarna har tydligen inte kommit än) Det var jättevarmt och fina vågor.
Den andra dagen var det lite mulet men vi bestämde oss ändå for att vi måste gå till Cape Tribulation Beach. En promenad genom regnskogen gjorde att vi kom till den stranden. Vackert. Men hade varit lite vackrare om det varit fint väder, men vi stannade ända där och "solade" pa eftermiddagen.
På vägen hem den tredje dagen (vi var oroliga om vi alls skulle bli hämtade eftersom det ösregnat hela förmiddagen och vägen lätt kunde bli översvämmad) stannade vi for glassprovsmakning! Känner ni igen smakerna Canistel, Black Sapote eller Wattleseed? Inte? (Coconut fanns med ocksa men det vet man ju faktiskt vad är....) De smakde helt ok allihopa.. Vi fick äta i bussen eftersom vi hade bråttom till varan flodkryssning. En kryssning pa jakt efter krokodiler på Daintree River. Och vi såg faktisk en krokodil!! Vi har bildbevis t.o.m. Vi lyckades ocksa se en stockodil... (en stock som ligger i vattnet och kan misstas for krokodil... :P hihi) Vi sag ocksa en pytonorm och flera vackra fåglar.
Innan vi var tillbaka i Cairns for vi en sväng via Port Douglas. En fin, lång strand som flera kändisar brukar bo vid! Alla i bussen kollade noga efter kändisar men lyckades inte se någon. Var guide lurade oss lite pa skoj med att han såg "de populäraste kinesiska såpaskådespelarna" eller "Johnny Depp med kamouflage" ("kamouflaget" var typ aldre, gråhårig, tjock gubbe med solbrillor). Mja tror ingen gick pa det iaf.... :D De kanske hade visat sig om vadret varit battre.
Absolut sista stoppet innan vi var tillbaka vid hostelet Caravellas var ett till stopp med fin utsikt som hette Rex Range Lookout. Vi tog lite bilder och guiden hann roka en cigarett men sedan bar det av igen.
Så nu ar vi tillbaka i civilisationen. Och alla som har forsokt nå oss kan forsoka igen..nu fungerar mobilerna...

Bilder från Cape Tribulation och Daintree Rainforest

Sarah och Sara vid Alexandra Lookout                        Cape Tribulation (Trubbeludden) itself
revet syns nu..
Ett rev vid Myall Beach synligt vid ebb                      Myall Beach - här simmade vi
Mangrove rotter :)Stranden uppifran en lookout
Mangroveträsk                                                                  Utsikt över Cape Tribulation Beach
Pa walken i ?
Lucy - livs levande vild krokodil                                            Vid Mossman Gorge

En vacker solnedgång vid St Kilda Beach i Melbourne

Bilder från Royal Melbourne Zoo i väntan på snygga foton från Cairns att lägga upp

På väg till Cape Tribulation

Nu har vi bokat våra utfärder. I morgon bitti far vi till Cape Tribulation och stannar dar två natter, tillbaka i Cairns på måndag. Antagligen har de inget Internet dar, men man kan ju alltid hoppas! På onsdag far vi till Stora Barriärrevet och snorklar.
Glomde skriva igår att de inte har bytt till sommartid har i Queensland, så nu ar det igen sju timmars tidsskillnad.
Det ar varmt och soligt och fuktigt i dag igen.
På dagarna ar traden fulla av fladdermoss som hanger upp och ner i grenarna. På kvallarna flyger de daremot omkring och vasnas.
/ Ida

Vi har hamnat i ett växthus på Kanarieöarna.

Nu ar vi i Cairns. Det ar varmt och fuktigt som ett växthus och valdigt turistiskt, som en Kanarieö.
Vårt hostel ar trevligt. Det har pool. Vi bor i ett sexpersonersrum med två asiatiskor och en tyska.
Den har dagen har vi hittills tillbringat vid lagunen, en saltvattenspool. Det var jattevarmt i vattnet. Man kan inte simma i havet har på grund av box jelly-fiskarna. Nar vi kom till stranden i morse var havet for ovrigt borta (eller nån kilometer ut i alla fall). Nu har det borjat narma sig igen.
Vi ska boka in oss pa turer till Cape Tribulation och Stora Barriarrevet.
Som sagt, det ar varmt har. 30 grader minst. Men det ar skont.

Rialto Towers - Melbourne 360°

Snart är vi i Cairns

Nu har vi bara två dagar kvar har i Melbourne. Tycker nog att vi hunnit se det mesta. I lordags var vi till St Kilda Beach och Albert Park och igår till Birrarung Marr (också en park) och Shrine of  Remembrance (ett forsta varldskrigs-monument). I dag hade vi tankt gå till Victoria Park och Royal Botanic Gardens, och i morgon till St Kilda Botanic Gardens.
Det regnade for en stund sen men nu skiner solen. De har lovat bara 15 grader i dag. I Cairns ar det 30. Det ar det i Mildura också.
Våra tram(spårvagns)-kort galler sista dagen i dag, så i morgon kommer vi inte att komma till någon dator. Sen, på onsdag, flyger vi kl. 1.15 p.m. till Cairns. Får se om vi får tag på nån dator nar vi kommer fram. Ska bli riktigt roligt att flyga igen.
Igår, forsta sondagen i oktober, bytte de till sommartid har. Så nu ar vi åtta timmar fore åländsk tid. Nar ni byter till vintertid darhemma blir det nio timmars tidsskillnad.

Jag saknar Mildura...

Jag trodde aldrig att jag skulle sakna den lilla halan... Jag tyckte att det var onodigt att vi skulle fara dit. Dar fanns inget att gora och det kandes bara som jag skulle kunna aka darifran vilken minut som helst.
Sen fick vi ju jobb, sa da var vi ju dar av nan orsak iallafall. Sen efter vi blivit av med jobbet hade vi hur mycket tid som helst att bara hanga. Sa da blev vi val mera kompis med massa folk dar pa hostelet :)
Nu nar vi val skulle fara hade jag INGEN som helst lust att fara vidare :( Skit vad jag saknar Marc, Johnny, John, Bryan, Matt, Frankie m.fl. Men (nu tanker jag faktiskt svara) fan vad kul det var dom sista dagarna!!
Det som gor det annu varre nu ar att vi inte har nan rumskompis alls :(
Men nu ska vi snart till Cairns och sola och simma och chilla!!

/Sara

Yarra River och Findler's Street Station

Tillbaka pa bloggen

Ursakta alla lasare att ni fatt vanta, men nu ar vi tillbaka!
Det var sa att det i onsdags inte gick att logga in pa bloggen, och igar hann vi inte hit.
Det har har vi gjort:
Tisdag: Federation Square och St Paul's Cathedral. Gick och la oss tidigt, var trotta efter bussresan.
Onsdag: Rialto Towers (Melborne 360° Observation Deck). Var dit forst vid tvatiden och kollade in Melbourne fran 256 meters hojd i dagsljus, och sedan halv tio igen i morkret.
Torsdag: Royal Melbourne Zoo. Sag en massa djur som man inte visste fanns, och sa sadana som man visste fanns ocksa forstas. Bakade chokladmuffins (hostelet har ugn. Det ar det forsta stallet vi har bott pa som har det. For ovrigt borjar vi bli experter pa att laga mat pa gasspis. Gar mycket fortare och lattare an pa vanlig spis).
Fredag (i dag): Queen Victoria Market. Allt fanns att kopa dar. For var del blev det bara mat; mango, agg, avocado, cashew- och pistagenotter och en morot. Vi at plattar till frukost. De blev mycket fina.
I dag regnar det tyvarr, men igar var det varmt och soligt.
Till Jenny: Vi flog till Sydney med Malaysian Airlines (mellanlandade i Kuala Lumpur) och det tog ungefar 20 timmar. Vet inte vad bara flyget kostade (vi aker med Work & Travel Company som forutom sjalva resan ocksa ordnar visum, de fyra forsta natternas boende, arbetsformedling med mera).