Fin oversattning till svenska i koket i Paihia...

Pa engelska stod det: Please wash, dry and put away your dishes. Thank you
Langst ner star det pa svenska...

Till Sydön

I dag var vi till Botanic Gardens och kollade pa en fantastiskt vacker rostradgard. Pa vagen tillbaka gick vi via Beehive, som ar Nya Zeelands parlamentshus. Och det ser ut som en bikupa!
Det ar kallt har i Wellington. I dag var det bara 16 grader. Igar regnade det ocksa. Wellington kallas windy Wellington for att de ofta har vindar over 22 m/s har.
I morgon far vi till Sydön. Farjan gar till Picton fran Wellington. Sen gar bussen till Nelson dar vi stannar i tva natter.

River Valley och windy Wellington

I sondags for vi till River Valley, som ar ett litet stalle mitt ute i ingenstans. Kiwibussen gar dit for floden som gar genom dalen, pa vilken man kan gora 'white-water rafting', forsranning. Vi kande inte riktigt for det och tog det lugnt i stallet. Pa mandag morgon var vi och simmade i floden och vid ett-tiden for vi vidare till Wellington och var framme vid sju.
I dag har vi varit till Te Papa, som ar Nya Zeelands nationalmuseum. Det var fint (och gratis). Sen var vi pa kafé med Mikaela Nyman, en utflyttad alandska. Vi fick lite tips pa vad man kan gora i Wellington.
Till middag at vi pizza. Vi fick en stor pizza for $7. Tank att fa en pizza for 3,10 € pa Aland!

Taupo - skydive!

Vi anlande till Taupo igar (fredag) kvall och var ganska trotta efter en lang bussfard sa vi gjorde inte sa mycket mer an handlade, lagade mat, var till internet och duschade innan vi gick och lade oss. Vi hade ju haft vara funderingar pa att hoppa fallskarm (skydive) har ocksa sa vi gick via receptionen och diskuterde saken...
Eller rattare sagt betalade deposit till for att skydiva nasta morgon!!!!
Sa vi steg upp 8 imorse och gick till receptionen och bokade en tid nar foretaget skulle hamta upp oss. Tiden blev kl. 11. Vi at frukost och bar ner vara vaskor till ett last rum vid receptionen eftersom vi inte kunde bo 2 natter i samma rum for de var fullbokade.
Ingen av oss var val sa jattenervos annu men vi visste ju vad som vantade, om bara ett par timmar skulle vi hoppa ut ur ett flygplan!! sa dar bara.. hur hogt vi skulle hoppa ifran skulle vi inte behova bestamma innan vi kom till flygplatsen..
Vid 11-tiden kom en vit limousin och hamtade upp oss vid vart hostel och skjutsade oss till flygplatsen. Dar fick vi information, fick valja hur hogt vi skulle hoppa och fick sa smaningom traffa vara instruktorer! Vi bestamde oss for det hogsta alternativet, 15 000 feet och kopte det som ett paket vilket innebar att vi fick varsin DVD (de filmade hela vagen), varsin CD (med bilder fran marken och hoppet) och varsin t-shirt + lite annat smatt och gott.
Efter vi vantat ett tag kom var instruktorer och hjalpte oss med varsin jumpsuit, flyvast om vi skulle landa i vattnet, mossa, skyddsglasogon och en sele som man sitter fast i personen bakom med. Efter vi fatt pa oss allt i ratt ordning borjade det bli dags att marschera ivag mot planet! Ett gulligt litet rosa plan fick vi aka. Och upp i luften bar det!! Man hann tanka bade en och tva ganger "Herregud, vi ska faktisk hoppa ut ur det har planet sa har hogt upp!"
Sara satt narmast dorren sa hon forsvann forst! Ut genom flygplansdorren bara! Och sen var det min tur! Och till sist Ida! Nar man hoppat ur planet var det fritt fall i 1 minut (nagot som Ida sett mycket fram emot)  och sen var det fin utsikt att titta pa i ungefar 5 minuter nar fallskarmen slappts ut!! Ovanfor Australasias storsta sjo Lake Taupo. Helt otrolig kansla nar man svavar runt uppe i skyn och tittar ner! Flygplan brukar flyga, inte man sjalv!
Vi var alla 3 valdigt glada nar vi traffades pa marken och det var lugnt sagt nagot av det basta vi gjort hittils! Nogot man ocksa garna skulle vilja gora flera ganger.... :D
Sweet as!

sara
                        Sara                                                                      Sarah

Ida

Raglan

Vi for till Raglan pa torsdag formiddag. Det tog lite over en timme att komma dit. Raglan ar en liten stad vid vastkusten, mest kand for sina fina surfvagor. Sa vad gjorde vi da om inte surfade! Forst paddlade vi kajak i en timme dock. Men sen surfade vi i tva och en halv! Vi hyrde brador och vatdrakter fran hostelet. Pa surflagret hade vi softboards, och det har var forsta gangen vi hade riktiga harda brador. Men det gick bra det med! Det var jattefina vagor och fantastiskt roligt att surfa igen.
Pa fredag morgon var vi till stranden och simmade och sen vid halv tva for vi vidare till Taupo.

Waitomo

Onsdag morgon for vi vidare mot Waitomo, med ett par stopp pa vagen. Forsta stoppet var en bondgard eller nan farm typ. Dar kunde man for en summa pengar se pa far, hur man mjolkar kor osv. Sant som man sett naaagra ganger pa Aland, sa vi var inte in dit. Vi valde att sitta o solen och planera en bit av var resa istallet, men de riktiga storstadsborna tyckte sakert att det var intressant. Nasta stopp var vid Agroventures, dar man kunde gora olika aktiviteter, bl.a. bungyjump, aka en jattesnabb bat, "flyga" i en stor flakt (skulle verka som om man hoppa fallskarm). Men inte har heller gjorde vi nagot (var forovrigt nastan ingen fran bussen som gjorde natt alls har, annat an solade och at gratis korv! )
Sen nar vi kom till Waitomo checkade vi i princip bara in innan vi for med bussen pa en gratis bushwalk. Pa den gick vi inte bara igenom bush utan aven grottor och i sma gangar genom bergen.
Waitomo ar kant for sina grottor och lever bara pa dem, verkar det som. Det fanns inte ens en matbutik dar!! Stallet ar sa kant for sina grottor att det till och med heter Waitomo Caves.

/Sara

Maorisk kulturkvall

I tisdags for vi fran Jennifer och Andrew. Jennifer borjade klockan 13 forst sa hon at frukost med oss och jag var med pa hundpromenad till stranden. Nar hon farit var vi till stranden igen och bodyboardade. Nar vi kom tillbaka var det packningsdags och saga-farval-till-hundarna-dags. Andrew kom hem fran jobbet klockan 17 och skjutsade oss till Rotorua.
Vi checkade in pa vart hostel och sen blev vi upphamtade av en buss som tog oss till Tamaki Maori Village. Dar fick vi se prov pa maorisk kultur. De holl konsert och spelade lite teater och sen fick vi ata traditionellt tillagad hangi - maten tillagas i flera timmar i marken dar den varms av heta stenar.
Geotermisk aktivitet - inte vet vi vad det betyder! Det lat fint bara.
Ja, de kor pa vanster sida har ocksa. Nar man ser amerikanska eller europeiska filmer ar min forsta reaktion att de kor pa fel sida!

Molly och Lilly

Hot pools

Igar, sondag, var Andrew och Jennifer lediga och skjutsade runt oss till diverse sevardheter. Vi var till ett stalle dar de salde lokalt hantverk (och kopte lite) och kollade ocksa pa fortkorande batar. Sen var vi till stranden och bodyboardade (som en liiiten surfbrada som man alltsa inte staller sig upp pa utan aker in till stranden pa liggande pa mage). Och sa promenerade vi runt Mt Maunganui, annu en slocknad vulkan. Pa kvallen fick vi BBQ-middag och barpaj och kollade pa Mamma Mia.
I dag jobbade de sa vi tog oss runt med buss. Vi var in till centrum forst en stund, sen at vi kebab till lunch pa ett stalle Jen och Andy rekommenderade (och det var gott ocksa). Sen gick vi till Saltwater Hot Pools och badade. Det var varmt. De varms upp av geotermisk aktivitet. Till middag i dag fick vi indisk currygryta. Vi ska fa pavlova till efterratt (nyzeelandarna pastar att det ar deras pahitt och australiensarna att det ar deras).
/ Ida o SoS

Tauranga

I natt har vi sovit hos Jennifer och Andrew, som var bekantas bekanta och nu ar bara bekanta. Andrew hamtade oss fran Rotorua igar nar vi varit till Te Puia. De bjod oss pa restaurang pa kvallen! Tre ratters! Sa gott har vi inte atit pa laaaaange. De har ett nytt fint hus och tva hundar, Molly och Lily. I dag har vi atit en delicious frukost. Det ar mulet ute nu, men vi ska ut och promenera, titta i affarer och bada i hot pools.
/ Ida Sara Sarah

Whitianga och Rotorua

I fredags for vi fran Auckland tidigt pa morgonen. Forsta stoppet var Mount Eden mitt i Auckland dar vi fick se fin utsikt over stan. Mt Eden ar en gammal vulkan och vi sag kratern. Och sa sag vi kor, som betade pa berget. Billig grasklippare! De gick i vagen for bussen pa vagen upp.
Vi stannade i Thames och at lunch. Nan timme senare kom vi fram till Cathedral Cove som ar en slags grotta som man kan ga igenom. Den ligger vid en liten strand. Det var en av de vackraste platser vi har sett! En bit av Narnia-filmen (nr 2 tror vi) spelades in dar. Vadret var jattefint ocksa sa vi gick och simmade.
Sen for vi till Whitianga dar vi stannade over natten. Vi var framme vid klockan sex. Det var ett jattefint och modernt hostel. Vi bodde i en nybyggd del.
Tidig start ocksa pa lordag morgon. Vi stannade i Paeroa dar vi kopte den i Nya Zeeland varldskanda lasken 'Lemon & Paeroa', mer kand som L&P. Sen stannade  vid Karangahake Scenic Reserve dar vi promenerade lite genom gamla jarnvagstunnlar som anvandes nar man utvann guld ur berget. Det fanns en vacker flod dar ocksa.
Bussen fick lite overhettningsproblem pa vag till Rotorua (trodde chaufforen), men vi kom fram i alla fall. (Det visade sig vara stock i nan slang sen nar han hade varit till mekanikern.) Vi stannade vid Tamaki Maori Village en halvtimme och fick lara oss lite om maorikulturen. Sen for vi till Te Puia Geothermal Park pa guidad tur som tog en timme. Dar fick vi se tva gejsrar och en kokande lerpol och nagra kiwifaglar, Nya Zeelands nationalsymbol (de kallar sig sjalva for kiwi ocksa). Vi fick ocksa se pa nar de tillverkade traskulpturer och vavde klader av vaxter pa traditionellt maorivis.
/ Ida och Sarah och Sara

Auckland fran Mt Eden med vulkankrater i forgrunden

Cathedral Cove

Ida och Sara framfor gejsrarna

Paihia och Cape Reinga

Nu ar vi tillbaka i Auckland. I tisdags for vi med bussen norrut till Paihia som ligger vid Bay of Islands (144 oar). Vi var framme vid tolvtiden. Det forsta vi gjorde nar vi kom fram var att fara pa delfinsafari. Vi sag manga delfiner. Vi skulle egentligen simma med dem ocksa, men de hade ungar med sig och da far man inte gora det.
Pa onsdagen for vi pa utfard till Cape Reinga. Enligt maori (urbefolkningen) ar det platsen dar de avlidnas sjalar lamnar Nya Zeeland och far tillbaka dit maorierna kommer ifran (kommer inte ihag vilken o det ar). Maorierna har bara varit har i 1000 ar (jamfort med de tiotusentals ar som aboriginerna varit i Australien). NZ heter Aotearoa pa maori, vilket betyder 'langt vitt moln'. Paihia betyder 'bra har' (pai = bra, hia = det engelska 'here').
Pa vagen stannade vi och tittade pa flera hundra ar gamla kauritrad. Pa vag till Cape Reinga fick bussen punktering pa ett dack, sa vi fick vanta en timme medan det lagades. Till slut kom vi fram. Cape Reinga ar bland Nya Zeelands nordligaste platser. Det var valdigt vackert dar. Man kan se daruppifran var Tasmanska havet och Stilla havet mots. Nar det ar storm slar de ihop i tio meter hoga vagor, men det var lugnt nar vi var dar sa det var bara lite vitt.
Vi fortsatte till nagra narbelagna sanddyner. Dar sandboardade vi. Det var kul, men jobbigt att klattra upp for sanddynerna (den hogsta var 152 meter). Sen korde vi langs 90 Mile Beach (som egentligen bara ar 64 miles, men australiensarna har en 80 mile beach, sa nyzeelandarna ville vara varre).
Vi stannade vid Ancient Kauri Kingdom pa vagen tillbaka, dar de saljer saker gjorda av 45 000 ar gamla kauritrad som de gravt upp ur vatmarker. Vi at fish & chips (eller fush n chups som de sager har) ocksa innan vi kom tillbaka till Paihia. Vindrutetorkaren pa forarsidan gick sonder pa vagen forresten, och da hade det borjat regna sa det var ju lite jobbigt for chaufforen. Men vi kom fram sakert i alla fall.
I dag kom vi tillbaka till Auckland vid sjutiden. Redan i morgon bitti far vi vidare, till Whitianga. Pa lordag far vi till Rotorua.
/ Ida

Det ar svart att ta kort pa hoppande delfiner.

Nagra oar i Bay of Islands                                                  Paihia fran sett fran havet
Fyren bredvid Cape Reinga

Tasmanska havet och Stilla havet mots

Utsikt fran Cape Reinga

Sanddyn

Jag pa 90 Mile Beach

Pa rundtur

I dag var vi pa rundtur i Auckland. Det var en ganska kort tur som ingar i Kiwi Experience-passet. Forsta stoppet var Harbour Bridge. Dar fick man bungyjumpa om man ville (det ville inte vi - i dag i alla fall) eller sa fick man komma med och titta och pa samma gang fa se lite fin utsikt over Auckland (det gjorde vi). Sen stannade vi for lunch och for vidare och tittade pa en strand och en gammal vulkan dar det fanns en fastning som byggdes for typ 100 ar sen och anvandes bl.a. under andra varldskriget. Sen var vi hemma igen!
I morgon far vi till Paihia vid Bay of Islands. Pa onsdag far vi pa dagsutflykt till Cape Reinga, allra langst norrut pa Nya Zeeland, och pa torsdag ar vi tillbaka i Auckland.

Auckland

Nu har vi varit tva dagar i Auckland. Det ar en ganska trakig stad, faktiskt. Som tur ar far vi harifran snart. Vi kopte Kiwi Experience-busspass redan nar vi var i Cairns for tre manader sen. Det tar oss over nastan hela Nya Zeeland. Pa tisdag ska vi borja med att aka norrut. I morgon ska vi pa rundtur har i Auckland. Kanns valdigt australiensiskt har pa Nya Zeeland annars.
Vi ar forresten 11 timmar fore er nu!

Nya Zeeland!

I dag kom vi, by the way, fram till Nya Zeeland. Vi flog i morse klockan 10.15 australiensisk tid och kom fram 15.15 nyzeelandsk tid. Tva timmar tidsskillnad, sa det tog alltsa tre timmar. Det var ett sant dar lyxigt flyg som vi kom till Australien med igen. Fin mat, egen tv pa stolen framfor, massor av filmer, tv-serier och spel att valja bland och dessutom en massa gratis tidningar. Sa tre timmar gick alltfor snabbt! Hade kunnat sitta dar betydligt langre ...
Det var mulet men varmt nar vi kom fram till Auckland. Tog oss in till stan och vart hostel, Base ACB. Det bokade vi for nan vecka sen. Det ar fint. Eller egentligen som vilket annat hostel som helst. Billigare ar det an vad det skulle ha varit i Australien.

Surf Camp

Vi var pa Surf Camp mandag till torsdag. Pa mandag var det samling utanfor Scubar, dar traffade vi tva av instruktorerna. Lite efter sju kom bussen som skulle ta oss till Seven Mile Beach (ca 2,5 h soder om Sydney). Det var full buss, mestadels nordbor, alla landerna utom Island fanns representerade. Vi, eller i alla fall jag, tyckte att instruktorerna verkade lite laskiga, men redan innan vi kommit fram till campen sa fick vi prov pa att de inte var stranga eller torra, utan de holl pa och busa lite, bland annat med och vacka upp folk som somnat.
Val framme fick vi forst lite information, innan vi fick vara sangplatser (i ett sexpersoners dorm), sen mera info. Efter det var det dags att for forsta gangen dra pa sig vatdrakten och promenera ner till stranden. Dar delade instruktoerna ut brador till alla, och vi blev indelade i grupper om 7-8 personer. Vi blev alla tre i samma grupp tillsammans med tva danska tjejer och en tjej och en kille fran Holland. Var instruktor var Chris.
I borjan gick det mest ut pa att trana pa stranden pa uppritade brador och lite forsoka "pusha up" sig. Men det tog faktiskt inte lange innan vi stod upp. Det lyckades vi med redan under forsta lektionen (aven om det inte var sa "surfaktigt").
Vi hade tva lektioner varje dag, en pa formiddagen och en pa eftermiddagen. Men pa torsdagen var vi faktiskt upp och surfade redan 6.30. Vi var lite trotta, men jag tycker att det var riktigt skont att fa komma igang pa det sattet.
Maten vi fick var jatte god, och bra varierad. Dagarna var upplagda sa att vi at frukost, surfade, at lunch, surfade och at middag. Naturigtvis hade vi en del fritid ocksa, sa lite vila hann man med ocksa. Och den vilan behovdes verkligen, det ar tungt att vara surfare.
En kvall gick vi upp pa berget/kullen bakom campen for att kolla pa solnedgangen. Det var varldens utsikt over stranden, det var jattevackert.
Om surfingen kan jag saga det att det var inte latt att lara sig, men jag hade nog anda trott att det skulle vara mera omojligt an det var. Visst fanns det ganger man nastan ville ge upp, men med liiite hjalp av Chris brukade det losa sig. Och mot slutet sa hade vi alla flera fina "riktiga" surfs, med turns och shuffles osv.

Efter vi fyra dagar maste vi da tyvarr packa ihop och fara tillbaka till Sydney. Jag kan inte annat an halla med Chaplin, som tycker att Sydney suger, det var sa mycket finare, mysigare och trevligare osv. pa den dar lilla campingen vid nationalparken dar stranden lag. Nar  vi kom till Sydney fick vi pizza pa Scubar, sa vi hangde dar ett tag pa kvallen.

Vi haller alla tre med om att det har var det basta vi gjort i Australien. Och de som kanner mig vet hur mycket jag alskar surfing (Blue Water High :p), men om jag alskade det fore jag provat sa ar det inget mot vad jag alskar det nu. Jag skulle seriost vilja "borja pa" surfing. Synd bara att man inte kan surfa hemma, sa jag for val helt enkelt stanna kvar i Australien. Det var inte bara sjalva surfandet i sig som var sa roligt, instruktoerna hjalpte ocksa till att gora det jobbigt att aka darifran. Alla var jatte trevliga, och jag namnde ju tidigare att de kunde vara lite busiga... Men det, det var val en liiiten underdrift. Man undrade hur de kunde ha san energi. Trots att de steg upp tidigare for att hinna med en egen surftur innan det var dags for vara lektioner, sa sprang de runt och retades med allt och alla. Det var val mestadels Shayne som holl pa, men Chap var ratt busig han med. Det var inte bara en eller tva gangen man typ holl pa och totalt bryta ihop av skratt :D

Forhoppningsvis ska vi val kunna surfa lite pa egen hand nu, far se om vi kanske gor det i Nya Zeeland rent av...

/Sara

Besök hos Australiensiska släktingar i Sydney

Forra sondagen kladde vi upp oss, kopte blommor och gjorde oss i ordning for attt traffa min slakting som jag hittat i Sydney. Min faster gav mig en adress som jag skickade vykort till (adressen visade sig vara lite fel men kortet kom fram anda) och sedan ringde Robyn upp mig. Jag trodde att Robyn var min farmors brors barnbarn, men jag kanske tankt lite fel for hon verkar vara min farmors farbrors barnbarn (ar det nagon som ens orkar hanga med har?) Vi blev lite osakra pa kontakten men det spalde inte sa stor roll.
Vid halv 1 kom Robyns man Erroll och hamtade oss vid den stora Coca-Cola skylten inte langt fran vart hostel och tog oss med pa en liten guidad tur pa vagen till deras nya hus i Vaucluse dar de bjod pa lunch. Deras 12-ariga dotter Eloise var med i bilen och hamtade oss ocksa. Vi visste inte riktigt vad vi skulle forvanta oss av motet och jag var lite nervos. Det visade sig iallafall att de hade ett STORT, FINT hus med HAVSUTSIKT (!) i fororten. Vi fick en guidad tur av deras nya hus, som annu inte ar riktigt fardigbyggt. 3 vaningar, hiss, pool, 6 toaletter (atminstonde), stort garage, nastan 1 TV i varje rum och en liten uthyrningslagenhet i kallaren!! Robyn jobbar som advokat och Erroll ar manager av nagot slag sa jag antar att de har ratt bra med pengar.  Vi fick traffa deras lilla gulliga hund som heter Bell och var 4 ar gammal. Robyn har varit till Aland 3 ganger men inte sedan Eloise foddes, Hon vill garna fara dit igen sade hon.

3 januari

I dag ska vi inte gora nat speciellt. Det ar ganska kallt ute faktiskt, och mulet.
I morgon ska vi pa lunch till Sarahs smakusin (farmors brors sons dotter). Vi skickade ett vykort dit for nagra veckor sen och sa ringde hon for nagra dagar sen och bjod dit oss.
Pa mandag far vi pa surf camp! Vi ska lara oss surfa pa fyra dagar.

Nytt ar

Fyrverkerierna over operahuset och harbour bridge var de basta vi nansin sett.