Taupo - skydive!

Vi anlande till Taupo igar (fredag) kvall och var ganska trotta efter en lang bussfard sa vi gjorde inte sa mycket mer an handlade, lagade mat, var till internet och duschade innan vi gick och lade oss. Vi hade ju haft vara funderingar pa att hoppa fallskarm (skydive) har ocksa sa vi gick via receptionen och diskuterde saken...
Eller rattare sagt betalade deposit till for att skydiva nasta morgon!!!!
Sa vi steg upp 8 imorse och gick till receptionen och bokade en tid nar foretaget skulle hamta upp oss. Tiden blev kl. 11. Vi at frukost och bar ner vara vaskor till ett last rum vid receptionen eftersom vi inte kunde bo 2 natter i samma rum for de var fullbokade.
Ingen av oss var val sa jattenervos annu men vi visste ju vad som vantade, om bara ett par timmar skulle vi hoppa ut ur ett flygplan!! sa dar bara.. hur hogt vi skulle hoppa ifran skulle vi inte behova bestamma innan vi kom till flygplatsen..
Vid 11-tiden kom en vit limousin och hamtade upp oss vid vart hostel och skjutsade oss till flygplatsen. Dar fick vi information, fick valja hur hogt vi skulle hoppa och fick sa smaningom traffa vara instruktorer! Vi bestamde oss for det hogsta alternativet, 15 000 feet och kopte det som ett paket vilket innebar att vi fick varsin DVD (de filmade hela vagen), varsin CD (med bilder fran marken och hoppet) och varsin t-shirt + lite annat smatt och gott.
Efter vi vantat ett tag kom var instruktorer och hjalpte oss med varsin jumpsuit, flyvast om vi skulle landa i vattnet, mossa, skyddsglasogon och en sele som man sitter fast i personen bakom med. Efter vi fatt pa oss allt i ratt ordning borjade det bli dags att marschera ivag mot planet! Ett gulligt litet rosa plan fick vi aka. Och upp i luften bar det!! Man hann tanka bade en och tva ganger "Herregud, vi ska faktisk hoppa ut ur det har planet sa har hogt upp!"
Sara satt narmast dorren sa hon forsvann forst! Ut genom flygplansdorren bara! Och sen var det min tur! Och till sist Ida! Nar man hoppat ur planet var det fritt fall i 1 minut (nagot som Ida sett mycket fram emot)  och sen var det fin utsikt att titta pa i ungefar 5 minuter nar fallskarmen slappts ut!! Ovanfor Australasias storsta sjo Lake Taupo. Helt otrolig kansla nar man svavar runt uppe i skyn och tittar ner! Flygplan brukar flyga, inte man sjalv!
Vi var alla 3 valdigt glada nar vi traffades pa marken och det var lugnt sagt nagot av det basta vi gjort hittils! Nogot man ocksa garna skulle vilja gora flera ganger.... :D
Sweet as! 
/ Sarah


sara
                        Sara                                                                      Sarah
                                                
                                                             Ida


Kommentarer
Postat av: Sara :p

Sweet as!!! Sweet as sweet as sweet as sweet as! Sweet! As! haha, du masta bara va? :D

2009-01-24 @ 06:06:50
Postat av: Ida

Sweeeet as!

2009-01-24 @ 06:14:58
URL: http://paandrasidanjorden.blogg.se/
Postat av: Idas mamma

Nej, nu är jag mållös. Det här börjar gå för långt. Jag närmar mig 50 och har aldrig fått hoppa fallskärm och så gör våra små äventyrare det som 19-åringar! När jag fyllde 40 hade jag tre förslag på present: fiol, fler flickor eller fallskärmshoppning (allt började på f som i fyrtio). Pappa i familjen ville av någon outgrundlig anldning inte att jag skulle börja spela fiol, han tyckte att det räckte med tre flickor och fallskärmshoppning fick jag inte heller. Han är mer åt det praktiska hållet så jag fick en cykel... I 50-årspresent återstår bara fallskärmshoppning. Fiol ska jag köpa själv snart och fler flickor är det för sent för så det får döttrarna leverera som barnbarn (i sinom tid, visserligen vill Olivia bli moster, men jag hoppas att hon får vänta ett bra tag ännu).



Det där svartvita kortet ser häftigt ut. Ni ser så glada och förväntansfull ut.



Ha det bra och sköt om er!

2009-01-24 @ 08:49:14
Postat av: Sarahs mamma

Hej på er! Nu är vi hemma igen efter vår tripp åt andra hållet på jordklotet.Curacao var en jättefin ö ,lite mindre än Åland.Mest holländska turister eftersom ön hör till Holland tillsammans med Aruba och Bonaire. Valutan var dollar eller floriner, euro var inte gångbart. Huvudstaden Willemstadt har en äldre del med hus i holländsk stil, renoverade i glada pastellfärger, finns med på Unescos världsarvslista.Det finns en jättestor hamn för last och container fartyg och stort oljeraffinaderier.Ca 50 fartyg i dygnet anlöpte hamnen även stora kryssningsfartyg.Så ön var inte någon liten fattig söderhavsö med bara palmer. Fina stränder längs med ena kusten och grön natur.Väldigt vänliga och lugna människor, inte skräpigt och inga herrelösa hundar eller kattor.Enda nackdelen är väl restiden.Två tim. till Amterdam och byta plan+ väntetid och9-10 tim till Curacao. Det är väl inget i er värld förstås.

Helt fantastiska bilder,jag kan tänka mig att det pirrade i magen i väntan på hoppet och under fritt fall. Inget för mig men flyga luftballong har jag tänkt göra någon gång.

Sköt om er!

Kramar!

2009-01-25 @ 12:29:09
Postat av: Susanne, Idas icke-våghalsiga moster

Oj oj oj...hittills har jag haft förståelse för alla era äventyr ( t o m arbetspassen) men nu..



Jag ska till Finland nästa månad och åker ett dygn tidigare med färja bara för att slippa sitta på de små planen som trafikerar Åland. Jag antar att det låter som arabiska för er: ni förstår inte överhuvudtaget vad jag pratar om. Det gör nog inte Idas mamma heller.



Har ni någon bild på instruktörerna??



SKöt om er!

2009-01-26 @ 14:52:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0