Vår Tasmanienrundtur

Nu ska jag antligen beratta om vår Tasmanienrundtur. Vi for ivag halv åtta på morgonen forra måndagen. Vi åkte med Jump Tours och vår chauffor och guide hette Greg. De andra passagerarna, sammanlagt med oss elva, var alla tjejer! Det var forsta gången Greg var med om det, sa han. Det var två tyskor, tre från Hong Kong, en från Skottland, en från Irland och den sista vet vi inte riktigt, men England, Skottland eller Irland i alla fall. Vi stannade under dagen vid Wineglass Bay (tog over en och en halv timme att promenera fram och tillbaka dit, och stigen gick forst upp for ett berg och så ner på andra sidan). Mycket vackert var det dar.


Lite mulet på toppen.

Nar vi kom ner till stranden hade det klarnat upp.
En liten wallaby som tiggde mat på stranden och lat sig klappas.

Vi åt picknicklunch vid Coles Bay. Sen stannade vi vid en wildlife park for att titta pa Tasmanien Devils (vet inte vad de kallas på svenska, men 'tasmanska djävlar" låter val kul?). De ar svarta djur med några vita flackar som ar lite storre an katter men ser ut som råttor i kroppsformen, lite langre ben kanske. Vi såg sådana på Australia Zoo, så vi gick inte in i parken.
Sen for vi till Bicheno dar vi bodde den natten.

På tisdagen stannade vi forst vid Bay of Fires, dar vi tillbringade en och en halv timme. Det var varmt och soligt och vi gick och simmade i havet som var iiiskallt.

Vacker vit sand.

Vi for vidare till Legerwood dar vi stannade och såg pa skulpturer som gjorts av trad med motorsåg. Vi stannade också for att provsmaka ostar på ett stalle. Nar vi kom fram till Launceston, Tasmaniens nast storsta stad, for vi till Cataract Gorge. Det var tjugo minuters promenad dit och ganska vackert, fast vi har sett vackrare 'gorgear'.
Den natten bodde vi i Launceston. Boendet ingick i turen, så vi visste inte riktigt var vi skulle hamna. Positiv overraskning denna natt - hostelet var mer ett hotell och vi fick eget rum med en hogochlågsang och en dubbelsang, eget badrum och linnen och till och med handdukar ingick. Sån lyx ar inte vi backpackers vana vid!

Nu har jag inte tid att skriva mer i dag ... Resten får komma i morgon!
/ Ida

Kommentarer
Postat av: Idas mamma

Oj, nu Lena får vi inte klaga på ett tag, nu är bloggen uppdaterad med både bilder och text. Och vilka vackra bilder! Hon som jobbar på FotoPlus, som jag inte kommer ihåg vad heter nu men som kommer från Mildura, påstod att Tasmanien var vackrare än Australien. Hon hade varit där på sin bröllopsresa.



Jag ser fram emot nästa uppdatering. Kanske det blir lite tätare nu när ni är tillbaka i Australien... Men jag klagar inte, jag bara berättar hur roligt det är när ni har skrivit någonting. Det är ju så modernt med bloggar och facebook nu och jag tycker att jag inte riktigt har hängt med. Men facebooksida måste jag nog skaffa mig så att jag får vara vän med Ida (jag hoppas att hon tillåter mig att vara hennes vän. Magnus Uggla berättade i TV:n att hans som inte lät honom vara hans vän på facebook. När Uggla då hade sagt att "Ja men tänk att få vara vän med Magnus Uggla, det vill ju alla vara" så svarade sonen: "Ja men låt dem vara det då!") så att jag kan läsa hennes vänners hälsningar till henne. Jag "råkade" läsa över Elsas axel när Elsa hon var inne på facebook och då såg jag hälsningar på Idas sida från någon pojke som jag inte har hört talas om...



Sköt om er!

2009-03-17 @ 10:32:24
Postat av: Lena

Du har så sant så Birgitta, börjar bli lite ordning och reda här nu med uppdateringen! ;D

Och skaffa fb, för där kan man se många intressanta saker, hehe...

2009-03-22 @ 14:57:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0