Hangliding! :D

Eftersom jag bestamt mig for att inte gora nagot bungyjump (just nu iallafall)  sa tyckte jag att jag fick hitta pa nagot annat roligt! Det finns ett ratt stort utbud av aktiviteter som bara ramlar over en och det ar ganska svart att valja nar man inte har mojlighet att testa allt och vill testa det basta. Det som tilltalat mig mest i berget av broschyrer var tandemhangliding eller tandemparagliding. Skillnaden ar inte sa stor egentligen. I paragliding anvander man sig av en fallskarm och i hangliding liknar det mer en trekantig draklikande sak det man flyger med (ni far googla for mer info). Iallafall tyckte jag att hangliding verkade lite haftigare sa jag bestamde mig for det. Var egentligen inbokad igar men det blaste for hart sa det blev installt. Det blev att stiga upp tidigt imorse istallet och ga ivag till upphamtningsplatsen. Foretaget jag valt att aka med, SkyTrek flyger fran 2 platser utanfor Queenstown. Coronet Peak eller bergskedjan The Remarkables. Igar skulle vi ha flygit fran Coronet Peak men idag blev det en lite langre bilresa till The Remarkables. Igar nar det inte blev av var vi 6 st i gruppen men imorse var det bara jag, plus en pilot for hanglidern och en som korde bilen och hjalpe till att plocka upp hanglidern (de var bada fran Argentina sa man fick ova spanska ocksa). Nar vi kommit fram till platsen vi skulle lyfta ifran (med helt otrolig utsikt ca 700 m.o.h!) plockade de 2 argentinarna ihop hanglidern och jag fick pa mig en flyghalare,hjalm,sele och handskar. Efer en kort briefing hakade piloten fast sig sjalv och mig i hanglidern och sedan skulle vi ivag! (Han maste ocksa kontakta flygplatsen som ligger i narheten sa vi inte skulle krocka med ett flygplan eller en helikopter)  Man maste springa ner for en brant backe nagra steg for att fanga vinden. Forst tar man 2 steg, sen springer man och sen....flyger man! Aaaaaah! Vi flog runt ca 25-30 min. Jattevackert! Man sag hela Queenstown och Lake Wakatipu och en laang laaang bit bort over bergen. Man flyger pa ca 5400 feets hojd (ca.1640 meter). Efter vi flygit runt ca 10 min. tyckte piloten att vi skulle testa en massa tricks och saker som man kan gora med glidern. Dyka, loopa, gora spiraler och en massa roliga saker! Det laskigaste var att dyka rakt ner mot marken!  Husch... Sedan var det dags att landa pa ett stort falt och plocka ihop sakerna och fara tillbaka till stan. Ida och Sara lag fortfarande och sov. Jag fick veta att det tar ca. 2 veckor att lara sig hur man ska styra glidern + att man maste flyga 20 ganger med en overvakare. Hanglidingschool nasta! Om man inte vill testa skydive eller bungyjump eller nagot annat dar fritt fall ingar sa maste man definitivt testa hangliding! Om inte annat ar det ett bra satt att vakna upp en lordagmorgon! Det har ska jag definitivt gora igen! Addicted! :P
/ Sarah


Kommentarer
Postat av: Susanne, Idas moster

För mig är det en total gåta varför de övriga spännings-sökarna låg till sängs när man kunde hänga i några linor och lite tyg ovanför Queenstown.

2009-02-07 @ 09:48:19
Postat av: Sarahs mamma

Det är bra att man inte vet på förhand vad ni tänker hitta på. Det är mycket lugnare när man får se bilderna och läsa berättelsen efteråt. Skönt att ni åker tillbaks till Australien snart, apelsinsortering och trädklippning verkar tryggare.

Kramar

2009-02-07 @ 10:27:49
Postat av: Idas mamma

Oj, vilken härlig bild. Vem tog den? Satt en liten argentinare längst ut på vingen och fotograferade?

2009-02-07 @ 12:49:41
Postat av: Lollo

Djävulskt högt dedär! :D Själv sku ja blunda och gråta på samma gång..

2009-02-10 @ 02:15:19
Postat av: Cecce

Åh, vad häftigt! Ser jätte roligt ut :)

2009-02-10 @ 09:17:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0