Maorisk kulturkvall

I tisdags for vi fran Jennifer och Andrew. Jennifer borjade klockan 13 forst sa hon at frukost med oss och jag var med pa hundpromenad till stranden. Nar hon farit var vi till stranden igen och bodyboardade. Nar vi kom tillbaka var det packningsdags och saga-farval-till-hundarna-dags. Andrew kom hem fran jobbet klockan 17 och skjutsade oss till Rotorua.
Vi checkade in pa vart hostel och sen blev vi upphamtade av en buss som tog oss till Tamaki Maori Village. Dar fick vi se prov pa maorisk kultur. De holl konsert och spelade lite teater och sen fick vi ata traditionellt tillagad hangi - maten tillagas i flera timmar i marken dar den varms av heta stenar.
Geotermisk aktivitet - inte vet vi vad det betyder! Det lat fint bara.
Ja, de kor pa vanster sida har ocksa. Nar man ser amerikanska eller europeiska filmer ar min forsta reaktion att de kor pa fel sida!
/ Ida

Kommentarer
Postat av: Elsa

hej

2009-01-23 @ 10:46:46
Postat av: Susanne, med några blonda slingor

Geotermisk energi är värmeenergi som är lagrad i jordskorpan, till exempel varma underjordiska vatten- och vattenångeförråd i berggrunden. Geotermisk energi kan användas till uppvärmning och produktion av elektricitet.



Härhemma är vi helt förskonade från geotermisk aktivitet, just nu har vi faktiskt vinter i stället med snö och minusgrader. David funderar på att ta morfar med ut på Slemmern och fiska. Morfars huvuduppgift blir att se om isen håller.







2009-01-23 @ 12:18:51
Postat av: Idas mamma, numera färgad åt det mörkare hållet

Jag är imponerad av min syster. Har de verkligen lärt sig vad geotermisk energi är i årskurs 7? Det är nämligen så att Susanne kan allting som de lär sig i sjuan eftersom hon förhör David läxorna. Och så imponerar hon på oss med att berätta vad Boston teaparty var för något och sedan räknar upp alla länderna i Sydamerika. Först efter det kan hon börja dricka vin...



Maoriska kulturaftonen lät intressant. Vad spelade de för instrument? På stenåldern lagade de mat på samma sätt här också. Jag kommer ihåg det på ett litet pinsamt sätt. Jag var med Ida och Elsa till stenåldersbyn, jag tror att det var Ålandsbanken som bjöd alla sina barnklubbsmedlemmar. Vi gick en guidad vandring där de visade hur stenåldersmänniskorna levde. Till sist serverade de stenåldersmat. När vi kom fram dit hade de berättat om maten redan och jag satt mig ner på en ledig grästuva. Och det var riktigt varmt och skönt där. Efter en stund kom en scout (det var scoutpojkar som tillagade maten) och bad mig flytta på mig för jag hade nämligen satt mig på grästuvan som låg ovanpå kokgropen... Undra på att det var varmt om rumpan.



Ha det bra, flickor!

2009-01-23 @ 17:55:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0