Ojojoj

Vi hann inte skriva nat pa bloggen over huvud taget igar, sa nu har jag massor att beratta.
For det forsta ar det nu definitivt att vi ska fara till Mildura och jobba pa en farm. Vi vet inte annu riktigt vad for jobb det ar vi ska gora, men det lar val visa sig. Vi lamnar Sydney i morgon halv ett och aker buss till Canberra, och dar ska vi stanna tva natter pa YHA, och forsoka se lite av Australiens huvudstad. Sen gar bussen pa mandag kvall vidare till Mildura, och anlander pa tisdag morgon. Vi ska bli upphamtade och skjutsade till vart hostel. Arbetet borjar sen pa onsdag eller torsdag. Vi hade ju egentligen tankt fara norrut nu i borjan, men det har tydligen alla andra ocksa, sa det ar ganska svart att fa jobb daruppe nu. Sa vi vi far sta ut med den har kylan nagra veckor till ... Vi har tankt stanna fyra-fem veckor i Mildura. Det ligger for ovrigt ungefar 700 km vaster om Sydney, i Victoria.
Igar var vi i Blue Mountains hela dagen. Vi for pa en busstur dit, och blev upplockade klockan atta pa morgonen. Forsta stoppet var Wildlife Park, men vi hade tyvarr bara tid att stanna en timme. Dar fanns jattemanga gulliga djur. Bast var forstas koalorna och kangururna, jaaattesota. Vi fick klappa dem hur mycket vi ville. Lunch fick vi pa en restaurang (buffé). Skont att inte behova laga maten sjalv ... ;) Efter det var det dags att se The Three Sisters, en underlig klippformation i Blue Mountains, som for ovrigt har fatt sitt namn av att de verkligen ser bla ut pa hall. Vi akte ocksa ner i regnskogen och sag Katoomba Falls, ett vattenfall. Sen sag vi ett till vattenfall som jag har glomt namnet pa, och efter det Olympic Park fran ar 2000. Det var lite sorgligt att se alla arenorna sta dar helt tomma, aven om de nu anvands emellanat. Dagen avslutades med en batfard fran Olympic Park till Circular Quay, som ar ganska nara dar vi bor. Vi var hemma igen vid atta. Jag har sakert glomt nat nu, vi sag valdigt mycket pa en dag.
Nar vi kom tillbaka upptackte vi att vi hade fatt rumskamrater, tre tyskor i var alder. Vi hade en rumskamrat tidigare i veckan ocksa, men han stannade bara en natt och gick och la sig och steg upp efter oss, sa vi pratade aldrig med honom.
Vi gick och la oss vid tio redan, vi var ganska trotta. Men plotsligt, mitt i natten ... RIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIING ! Tog ett tag innan man fattade att det var brandlarmet! Gick ut i korridoren, dar det luktade forfarligt illa, och sag att det var nan slags rok i luften, fast mera som dis. Vi var just pa vag ut genom narmaste dorr, nar nan annan hostelgast sa att det inte var nan eld nanstans. Vi gick tillbaka till vart rum, men det tog over en halvtimme innan nan ringde brankaren och de kom och stangde av larmet, sa det tog en stund innan man somnade igen. Vi vet fortfarande inte vad det var som satte igang larmet, men vi sag i morse att nan hade anvant brandslackaren i alla fall.
Vi hade tankt stiga upp klockan nio, men tyskorna vaknade kvart i sju och pratade konstant. De gick ivag och at frukost en stund, men sen var de tillbaka och pratade igen. De pratade anda till klockan nio, da vi steg upp. Da gick de darifran. Tur att vi bara behover bo med dem en natt till.
I dag har vi tvattat tva maskiner. Vi har sagt att vi ska gora det nu i over en vecka, men det blev av forst nu. Vi hangde allt pa tork i vart rum, men det lar nog inte torka sa bra, det ar ganska fuktigt i luften dar (regnet oooser ner i dag).
Till mamma: Det tog oss inte hela dagen att ga sex kilometer, snarare en timme (och nagra minuter ...). Vi hade redan gatt tva kilometer dessutom den dagen, for vi var till Work and Travel-kontoret pa formiddagen.
Till Sofie: Just det ... Jag har roligt!
Till David: Jag lovar att meddela vad vi far om vi far och fiskar (men jag vill inte fa nan av dem vi sag i forrgar pa akvariet. De var antingen ohyggligt fula eller valdigt vackra). Vi kommer nog att fara till Australia Zoo nar vi ar i narheten.
Till Lena: Jag har inte glomt bort att lasa din blogg, har bara inte haft tid! Nar man val far tag i en dator har man sa manga saker att gora. Men jag ska forsoka i kvall.
/ Ida

Kommentarer
Postat av: Idas mamma

Ni borde väl ha kommit fram till Canberra vid det här laget, så det ska bli intressant att höra vad ni tycker om den staden.



Jag berättade för Olivia att ni var på väg till Canberra, Australiens huvudstad. Olivia frågade varför man hör mer om Sydney än Canberra och om det finns fler länder där huvudstaden inte är landets största stad. Jag sade att det är likadant i USA med New York och Washington.

-Var ligger Vita Huset, undrade Olivia. Jag berättade att det låg i Washington och att jag var där år 1986.

-Vem var president då, ville Olivia veta.

-Det var nog Bush det, konstaterade jag.

-Va! Var han president redan då? utropade Olivia.

-Nej, det var nog nuvarande presidentens pappa som var president då, svarade jag.

-Är det som med kungar, att man ärver det efter sin pappa, ville Olivia vet.

-Nej, man väljs till president, svarade jag. Och Clinton var president mellan Busharna, svarade jag.

-Va! Har hon redan varit president? undrade Olivia.



Det blev ett lite roligt samtal på tal om Canberra. När jag sade Bush och Clinton så var det ju fadern och maken jag menade. Rätt lustigt att av alla USA:s medborgare tycks kretsen som man väljer president ur vara ganska begränsad.



Här är det en regnig dag idag. Hoppas att ni har bättre väder. Efter er månad Mildura drar ni väl norrut så ni hinner se den delen av Australien medan det är som vackrast där.



Ha det bra!

2008-09-06 @ 14:52:22
Postat av: Lena

Låter spännande det där! :)

Kna tro att du inte har tid med min blogg när du skriver så långa inlägg på din blogg;) MEN, det är viktigare att du skriver här än läser min :) Du har ju mkt mer intressanta saker att skriva om, jag menar, vem är intresserad av mina skoförälskelser och arkenminnen? Neej, jag menar ju det. Ha det bra! :D

2008-09-06 @ 20:03:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0