Nyårsafton

I dag ar det nyårsafton!
Igår gick vi på bio igen och såg Twilight. Vi har last boken alla tre (vi hittade den pa vart hostel i Cairns), och som vanligt var boken battre an filmen. Det kandes som att filmen var alldeles for kort, så historien hade nog gjort sig battre som tv-serie.
I kvall ska vi gå till Sydney Harbour och titta på fyrverkerierna. Vi får for ovrigt nytt år 9 timmar fore er!

GOTT NYTT ÅR!
önskar
Sarah, Sara och Ida

Ärenden

I gar gick vi arenden ... och det ska vi gora i dag med! Planering for framtiden!

Soool

I lordags var det mulet sa da gick vi till en bokhandel och kopte Lonely Planets Nya Zeeland-guidebok ... och fastnade dar i fyra timmar. Det fanns sa otroligt manga roliga och intressanta bocker dar! Synd att det inte var ett bibliotek.
I gar var det soligt sa vi gick till stranden. Det var mycket kallare i vattnet har an det har varit langre norrut.
I dag har vi en massa saker att fixa ... vi ska till Malaysia Airlines och banken och en optiker ... och det ar bara nagra fa moln pa himlen.

Boxing Day

I dag ar det annandag jul och antligen tittade solen fram. Det har varit ganska mulet sen vi kom tillbaka till Sydney. Nackdelen med solen ar bara att det blir sa fruktansvart varmt! Man orkar knappt rora sig. Vi gick till Botanic Gardens i alla fall och hade picknick och tittade pa segelbatarna som ar med i Yacht Race till Tasmanien.
I gar kvall var vi pa bio, efter att ha atit Christmas Dinner som hostelet bjod pa (gott, men vi hade hoppats pa att fa smaka nat mer 'fair dinkum' = genuint australiensiskt - men i och ju for sig sa ar de ju européer fran borjan, sa det finns val inte sa mycket sadant (krokdil och kanguru forstas - far val prova pa aboriginmat)). Jag sag Quantum of Solace och Sara och Sarah sag Madagskar 2. Det ar sa roligt att ga pa bio har! (nar man ar van vid Bio Savoy det vill saga)

God Jul!

I dag ar det julafton! Det ar mulet ute, vilket ar lite trakigt. Vi ar pa Work & Travels kontor just nu.
Vi ska laga mat i dag. Det blir ju inte sa mycket till julklappar for var del sa vi satsar pa mat i stallet. Vi ska laga kottbullar och potatis och sa ska vi kopa lax. Sen har vi ju sill som vi kopte igar pa Ikea. Och glogg och pepparkakor och julmust och ...

I gar kvall var vi och sag Australia pa bio. Den var bra! Kan definitivt rekommendera den om den kommer till Aland. Jag tror att den har premiar i Sverige i morgon. Den utspelar sig i Northern Territory och dar har vi ju inte varit annu, men vi fick se vad vi har att se fram emot = mycket vacker natur.
Nu har vi (Sara och Sarah) lagt upp en massa bilder... hoppas ni ar nojda! ;)

God Jul till er alla!
önskar Ida, Sara och Sarah
xxx

Julgranar pa tagstationen

Julshopping pa IKEA!

IKEA

I dag var vi till Ikea och handlade mat. Vi tog ett tag ut i fororten dar affaren ligger. Det var jattekul. Alla mobler heter samma sak som hemma. Det var lite Sverigereklam har och dar. Vi har ju ingen nytta av att kopa mobler just nu, sa vi for dit for att handla saker som man vanligtvis inte kan handla pa Ikea: vi kopte pepparkakor, glogg, julmust, tunnbrod, hallakaka, cider, choklad och sill. Sen gick vi till restaurangen och at kottbullar och potatismos. Det har aldrig varit sa gott med pulvermos och kopta kottbullar!

Utflykten till Nimbin

Nagra bilder fran Byron Bay

Den allra ostligate klippan pa Australiens fastland    Fyren
 Stranden, med en surfarejulian rocks
En av odlorna vi sag pa vagen till fyren                   Julian Rocks

Tillbaka i Sydney!

I morse kom vi tillbaka till Sydney. Det ar roligt att vara har igen. Ser likadant ut som sist, forutom att det ar sommar nu och da var det sen vinter / tidig var.
Vi hamnade pa en expressbuss, sa resan gick pa 11 timmar i stallet for 13. Det gick tre bussar fran Byron Bay till Sydney kl 9 igar kvall (betyder att valdigt manga gor som vi och firar jul och nyar i Sydney).
Vart hostel for de har tva veckorna, FunkHouse, bokade vi redan nar vi var i Mildura. Sara hade plockat upp en broschyr nanstans och det verkade bra och de hade ledigt och det var inte for dyrt sa vi tog det. Och vi har tur (som vanligt), det ar ett trevligt stalle. Vi har ett rum for oss sjalva.
Det ar varmt och soligt har i dag, men lite blasigt.

Surfers Paradise

Till Sydney

I kvall tar vi nattbuss till Sydney. Det tar 13 timmar. I Sydney stannar vi tva veckor, over jul och nyar.

Bilder

Sorry att vi ligger lite efter med bilderna... ska komma bilder pa bade Surfers och Byron a.s.a.p!
Kanske imorrn eller nar vi kommit till Sydney! Den som lever far se! Eller den som vantar pa nagot gott...
vantar ALLTID for lange! Hall ut! :P

/ Sarah

Nimbin

Igar var vi till Nimbin. Det ar en hippiestad med bara knappa 500 invanare, men pa den omgivande landsbygden bor det nastan 5 000 personer.
Dagen borjade med att vi blev upphamtade av en 70-talsbuss som det stod 'Grasshoppers' pa lite efter 10 pa formiddagen. Var guide och chauffor hette Mick och med pa utfarden var sammanlagt ungefar 25 personer. Efter en halvtimmes korning kom vi till ett vattenhal vid ett vattenfall dar vi fick hoppa i fran en fem meter hog klippa. Det var roligt, och svalkande. Det var en jattevarm dag igar! Sen for vi vidare till en park vid en sjo dar vi fick BBQ-lunch. Gott. Valdigt vackra omgivningar.
Efter det bar det av till sjalva Nimbin. Det tog knappt tva minuter att ga langs huvudgatan. Det fanns en del roliga butiker. Vi var in pa Nimbin-museet. Det var litet men roligt, handlade dock mest om att forsoka legalisera marijuana. Vi blev faktiskt inte erbjudna att kopa 'cookies' eller 'cakes' en enda gang, daremot 'mushrooms' tva ganger. Det fanns en hel del roliga manniskor ocksa, i rastafrisyrer och saronger.
Det var sa varmt sa vi inte orkade gora nat annat an att ata glass och sitta i skuggan tills bussen gick hem igen klockan fyra. Pa vagen stannade vi vid en lookout dar man sag anda till havet och fyren.
Vi var forresten till fyren pa torsdag kvall. Det var valdigt blasigt nar vi gick dit. Det var over 2,5 km promenad dit, och mestadels gick det uppfor. Vi var ut pa Australiens fastlands ostligaste udde ocksa. Nar vi var pa toppen vid fyren (som var valdigt liten egentligen, den lag bara sa hogt uppe) hade det borjat blixtra i fjarran. Vi sag en stund pa blixtarna och det var vackert. Sen gick vi ner och da borjade det regna lite. Vi blev fast i nastan en timme under ett tak vi hittade medan det osregnade och blixtrade och dundrade. Nar det till slut var slut pa ovader var det morkt, sa det var ganska svart att hitta stigen over bergen, men hem kom vi till slut i alla fall.
I dag ar det mulet i Byron Bay sa vi har inte tankt gora nat speciellt.

Blåsigt

Stranderna ar inte ode har, det ar bara sa att det finns sa forfarligt manga och de ar sa extremt stora allihopa, att det inte finns tillrackligt mycket manniskor for att fylla dem.
I dag blaser det valdigt mycket, men vi var anda vid stranden en stund. I kvall tankte vi ta en promenad till fyren, som ligger pa Australiens ostligaste udde.
I morgon ska vi pa utfard till Nimbin, sa vi far se om vi hinner till Internet da!

Bio och strand

I gar kvall var vi pa bio, High School Musical 3. Fastan Byron Bay bara har 9 000 invanare finns det en fin bio med flera salar som visar flera olika filmer flera ganger per dag.
Glomde att skriva att vi har hamnat i New South Wales igen, vilket betyder att vi har fatt flytta fram klockan annu en timme. De har namligen sommartid har (daylight saving time), men inte i Queensland, dar vi kom ifran. Fraga oss inte varfor! Sa nu ar vi nio timmar fore er.
I dag har vi varit pa stranden. Alla Australiens strander ar sa forfarligt vackra. Och ode! Man har nastan hur mycket utrymme som helst.

I Byron Bay

Nu har vi anlant till Byron Bay. Det ar en ganska liten stad, 9000 invanare ungefar, men det ar fullt med turister. Vi bor pa Aquarius Backpackers Motel, och vad vi sett hittills verkar det vara fint. Vi ar i ett 6-personersrum, med tva hogochlagsangar pa nedervaningen och sa en liten alkov med en dubbelsang (dar ska Sara och Sarah sova). Det var typ det enda som fanns ledigt i hela Byron Bay.
Solen skiner fortsattningsvis. Vi ska laga pasta och kottfarssas till middag. I morgon ska vi antagligen till stranden. Byron Bay ar Australiens ostligaste ort, sa vi ska besoka den allra ostligaste punkten ocksa, dar det finns en fyr.

Sol och värme

Det ar varmt och soligt har i Surfers Paradise for tredje dagen i rad. Vi tillbringar dagarna pa stranden. Vi funderade pa att aka till ett vattenland eller en nojespark (finns manga har runtom), men bestamde oss for att bara ha semester i stallet. I morgon tar vi bussen till Byron Bay, som blir vart sista stopp fore Sydney.
Det finns mer att beratta om vart senaste arbete. Forutom den gangen vi blev bjudna pa roast lunch pa puben av Tony sa fick vi ocksa frukost pa McDonald's en gang och efter en synnerligen varm och solig dag kopte han ol at oss. Hostelet ser inte sa fint ut pa utsidan, men det var helt okej inuti. Traden var av mycket varierande storlek. En del nadde man inte toppen pa fast man stod sa hogt upp det gick pa stegen, medan man inte behovde stege alls till andra. Darfor tog de ocksa mycket olika lange att gallra. De minsta gick pa en minut och de storsta tog tjugo minuter att gora ensam.

I Surfers Paradise

Nu ar vi i Surfers Paradise. Har ar fint men valdigt turistiskt. Det ar mycket varmt ute.
Glomde skriva igar att vi bodde i ett gammalt slakteri i Wallangarra. Det ar det som ar pa bilden. Eller vi tror att vi bodde i det som varit personalutrymmena. Pa yttervaggen stod det 'Anderson Meat Packing Company'.

Stanthorpe/Wallangarra

I Brisbane igen

Nu ar det slut pa arbetet for den har gangen. Vi kom till Brisbane med bussen fran Stanthorpe for nagra timmar sedan och far vidare till Surfers Paradise om tva timmar.
Har en massa saker att skriva om de har tre och en halv veckorna vi varit utanfor civilisationen...
For det forsta sa bodde vi som sagt var 40 km soder om Stanthorpe, i en by som heter Wallangarra. Den ligger precis pa gransen mellan Queensland (i norr) och New South Wales (i soder). Vart hostel lag faktiskt i New South Wales-delen av Wallangarra, som inte alls heter Wallangarra utan Jennings. Sa an en gang var det sa att vi jobbade i en stat (Queensland) och bodde i en annan (NSW) (nar vi var i Mildura jobbade vi i NSW och bodde i Victoria).
Wallangarra/Jennings ar inte stort. Hogst 500 personer bor det dar, skulle jag tro. Det fanns en litenliten matbutik, ett postkontor och tva pubar. Sa nar vi var lediga gjorde vi inte mycket (promenerade, spelade pingis och biljard, sag pa film). Pa hostelet bodde bara folk som  jobbade pa farmen (i Mildura jobbade folk pa olika arbetsplatser). Farmagaren hette Tony och han hamtade oss varje morgon klockan 03.50 och skjutsade tillbaka oss vid tvatiden pa eftermiddagen. Paddy var var arbetsledare och han och hans flickvan Shannon bodde pa hostelet och hon tog hand om stadningen dar.
Pa hostelet fanns fem niopersonersrum, men Tonys buss hade bara plats for 23 plus honom och Paddy, sa vi var aldrig fler an det. For det mesta var vi 15-20. En del stannade bara nagra dagar, medan andra hade varit dar i manader. De kom fran Tyskland (Australien ar fullt av tyskar. Man skulle kunna fa flytande tyska har om man ville), England, Skottland, Holland, Belgien, Danmark och Finland (tva tjejer, men de stannade bara tva dagar), och eventuellt var nan fran Irland ocksa. Forresten var det bara tjejer, Tony anstallde inte killar (och inte asiater heller, kan man misstanka, eftersom det inte var en enda dar. Annars brukar det vara ganska mycket asiater, som bara ar i Australien for att jobba).
Hostelet var det forsta som hade bade frys och ugn. Darfor passade vi pa att kopa glass nagra ganger, och sa bakade vi ocksa; muffins och appelpaj tva ganger var, och sa lagade vi ugnsgronsaker och pommes frites och tacopaj.
Vi har blivit jattebruna av att vara ute hela dagarna, men i ganska roliga monster (vi hade ju shorts och linne pa oss, och sa joggingskor (man maste ha closed shoes)). Det fanns nog sadana som jobbade i bikini, men inte vi.
Det ar snart jul, men det ar lite svart att fa julkansla nar det ar sa varmt ute. Pa Queen Street har i Brisbane star en gigantisk julgran i plast.

Fredag igen

Sa var det fredag igen. Vi har jobbat 8 dagar i rad. Det regnade namligen pa onsdag och torsdag forra veckan sa vi jobbade i helgen i stallet. Det har varit riktigt varmt de senaste dagarna, igar var det nastan olidligt. Jag gick och simmade i bevattningsdammen pa min lunchpaus. I dag ar det mulet, som tur ar. Det borjade regna ocksa sa vi slutade en timme tidigare.
Vi far lon pa fredagarna och vi far betalt per trad eller per rad med trad. Jag fick 620 dollar fore skatt den har veckan. Nar boendet och skatten ar avdraget sa blir det 389 dollar kvar (logi 150 dollar per vecka, inklusive transport).
Vi hade en ny arbetsuppgift ocksa nagra dagar: beskarning av persikotrad. Det var roligare an appelgallring, men tyngre. Nu ar vi tillbaka pa applen igen.
Nu ska det bli skont med tva dagar ledigt. Vi ar lediga i morgon i alla fall, och forhoppningsvis pa sondag ocksa.
Nasta fredag, den 12 december, far vi harifran. Vi far tillbaka till Brisbane forst och sen till Surfers Paradise.