Kakadu National Park

Nu ar vi tillbaka fran Kakadu, som ar Australiens storsta nationalpark.
Vi for ivag klockan sex pa lordag morgon. Var buss var fyrhjulksdriven och hade plats for 16 passagerare, men vi var 12 plus tva guider; Steve, chefen, och Dan, larlingen.
Forsta stoppet var en en och en halvtimmes cruise pa Mary River, dar vi kollade efter saltvattenskrokodiler. Sag bara tva sotvattens dock (gjorde inget for Sara och mig eftersom vi sag saltvattens i Cape Tribulation for evigheter sen) och en massa faglar, blommor och nagra wallabies.
Sen kom vi in i sjalva Kakadu och dar for vi till ett informationscenter dar vi larde oss om naturen och manniskorna i parken. Stannade och tittade pa termitbon, som pa bilden. Vidare till Ubirr, dar det finns massor med tusentals ar gamla malningar pa klippvaggarna. Korde darefter till vart lager for natten. Det var meningen att vi skulle sova utomhus i swags med mygnat, men det var sa manga myggor att vi flydde in i ett tyghus som finns dar, men som vi egentligen inte fick vara i. Det struntade vi tydligen i och sov pa golvet darinne, lite mer skyddade fran myggorna i alla fall.
Nasta dag besokte vi tre vattenfall och simmade vid alla. Promenerade sammanlagt 9,5 km i varmen. Det forsta hette Motor Car Falls, sen Boulder Creek och sist Moline Rockhole. Vi campade pa samma stalle pa natten.
Sista dagen var vi forst till ett stalle dar vi fick lara oss om aboriginkultur. Vi fick bland annat kasta spjut och lara oss hur de lagade sin mat. Sen var vi till annu ett vattenfall, Gubara Pools, och simmade. Sen tillbaka till Darwin! Framme vid klockan sex.
/ Ida


Byggt av insekter!

Klippmalning

Kommentarer
Postat av: Idas mamma

Ojoj flickor, jag hinner inte alls läsa om alla de platser ni besöker. Jag har ju tidigare skrivit att jag inte längre behöver åka till Australien, för jag har besökt alla sevärda platser via er blogg och internet. Er blogg hinner jag fortfarande läsa, men värre är det att hinna läsa om alla platser. Så åker jag till Australien får jag rikta in mig på mitten och norra delarna, där har jag luckor i mitt kunnande.



På Wikipledia lästa jag att Kakadu har sex årstider och just nu är det banggerreng. Det är den tiden då flodvattnet drar sig tillbaka och där kan vara hårda stormar. Namnet Kakadu kommer från ett aborginspråk som är utdött. Kakadu finns med på Unescos världsarvslista. Ni har ju besökt flera sådana platser redan.



Här hemma kommer vårtecknena med en rasande fart. Krokusarna blommar, fåglarna sjunger och Rulle har fästingar. Sarah ska väl vara hemkommen nu, hon kan väl skriva några rader på er blogg så vi kan se att hon acklimatiserar sig.



Må så gott!

2009-04-07 @ 18:40:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0